
Sram Red AXS E1: Alles wat je moet weten over deze high-end groepset
In mei 2024 heeft Sram een nieuwe versie van de Red groepset uitgebracht genaamd Sram Red AXS E1. De verschillende onderdelen hebben heel wat updates gehad ten opzichte van vorige generaties en de Red AXS E1 is op het moment volgens Sram de lichtste elektronische groepset op de markt. Is dat wel zo? En hoe goed is de groepset dan precies? Daar proberen we in deze blog antwoord op te geven.

Krachtig crankstel
Het crankstel van Sram Red was al het lichtste en stijfste crankstel op de markt, maar met de nieuwe E1 versie heeft Sram daar nog een schepje bovenop gedaan. Met de nieuwe geoptimaliseerde bouw van de carbon crankarmen heeft Sram er wederom een aantal gram af weten te schaven. De E1 variant is namelijk zo’n 29 gram lichter dan zijn voorganger. Het nieuwe crankstel weegt slecht 545 gram. Dit gaat gelukkig niet ten koste van de prestaties van de groepset. Hij schakelt namelijk nog net zo snel en accuraat en doet het misschien nog wel een beetje beter dan zijn voorganger.
De aluminium kettingbladen bestaan uit een stuk wat gewicht bespaard, stijver is en langer meegaat dan reguliere kettingbladen die niet uit een stuk bestaan. De kettingbladen zijn verkrijgbaar in 46/33T, 48/35T en 50/37T wat zorgt voor genoeg keuzes waar iedereen mee uit de voeten kan op verschillende terreinen. Volgens Sram is 48/35T de beste optie omdat dat voor een ideale kettinglijn zorgt. Verder zijn de cranklengtes verkrijgbaar van 160mm tot en met 175mm. Het is voor het eerst dat Sram een 160mm carbon crankarm maakt en deze optie toevoegt waardoor deze Red E1 voor meer mensen toegankelijk is geworden.
Het crankstel is uiteraard te upgraden door hem met een dubbelzijdige powermeter uit te rusten. De goedkooopste losse powermeter van Sram kost €895 en is daarmee best prijzig. Deze powermeter is van Quarq en Sram claimt dat deze tot op +/- 1,5% nauwkeurig is. Ook is het crankstel uit te rusten met een aerodynamisch single speed blad om die laatste watts nog te winnen ten opzichte van het normale voorblad door de voorderailleur overboord te gooien. In vergelijking met Shimano is dit echt een pluspunt omdat je een origineel aero blad van Sram hebt en niet naar een derde partij hoeft te gaan om een los aeroblad te bestellen. De optie voor een aero voorblad is enkel verkrijgbaar in de XPLR oftewel een enkel voorblad. Een enkel crankstel met een aero voorblad is verkrijgbaar voor dezelfde prijs als een dubbel crankstel met normale voorbladen.

Nieuwe shifters
De shifters hebben een flinke update gekregen en dat is vooral te zien aan de vormgeving. Door de verbeterde ergonomie van de Sram Red AXS E1 shifters rem je tot wel 80% makkelijker met handen op de shifter en heb je 30% minder remkracht nodig onderin de beugel ten opzichte van de vorige generatie in dezelfde houdingen. De nieuwe shifter remt beter door de zuiger die nu horizontaal in de shifter verwerkt zit. Daarnaast is het hevelpunt van de remgreep verhoogt wat ook bijdraagt aan betere remkracht. Ook ligt de shifter een stuk fijner in de hand waardoor je comfortabeler op de fiets zit. De shifter lijkt iets langer maar door deze 7 graden omhoog wijzend op de stuurbocht te monteren is de lengte exact hetzelfde
Daarnaast zijn de shifters, net als de vorige generatie, gedeeltelijk van carbon gemaakt. Echter zijn ze samen met de remklauwen zo’n 83 gram lichter dan de vorige generatie van de Red groep. Dat komt vooral door de andere vormgeving en verschillende uitsparingen die de vorige generatie van Sram Red niet had. Aan de voorkant van de nieuwe Sram Red AXS E1 shifter bevindt zich een lipje wat opzij geschoven kan worden. Onder dit lipje kan je met een inbussleutel de reach van de remgreep aanpassen, hierdoor is de shifter op maat te zetten voor zowel grote als kleine handen. De remgreep staat meer naar buiten om makkelijker te schakelen en te remmen.
Extra schakelmogelijkheden
De bonusknop die zich bovenaan de zijkant van de shifter bevindt, zorgt voor een extra schakeloptie. Hier kun je gemakkelijk bij met je duimen wanneer je de shifter bovenop vast hebt. Je kunt de knop ook zo instellen dat je er je fietscomputer mee kunt bedienen. Je hoeft voor het bedienen van je groepset en fietsnavigatie je handen dan dus niet meer van de shifters af te halen. Dat kan gemakkelijk zijn in bijvoorbeeld natte omstandigheden waarbij je het liefst je stuur met twee handen vast hebt.
Mocht je helemaal fan zijn van knopjes dan kun je overwegen om blips te monteren. Blips zijn draadloze knopjes die je op verschillende plekken kunt plaatsen waar je vervolgens mee kunt schakelen of je fietsnavigatie mee kunt bedienen (afhankelijk van je voorkeur). Zo kun je er bijvoorbeeld een aan de onderkant van het platte deel van je stuur plakken zodat je ook kunt schakelen wanneer je met je handen midden op je stuur fietst. De blips kun je gemakkelijk met je Sram Red AXS E1 groepset verbinden via de AXS-app. Hier kun je ook andere onderdelen van de groepset instellen zoals bijvoorbeeld de bonusknoppen op de shifters.

Het hart van de groepset
De achterderailleur is het hart van deze Sram Red AXS E1 groepset en is volledig draadloos. Lichter, efficiënter en tot meer in staat dan ooit tevoren volgens Sram. De achterderailleur is te combineren met cassettes die variëren van 10-28T tot en met 10-36T. Hij schakelt nog net zo snel en accuraat als zijn voorganger en voelt wat dat betreft dus hetzelfde. Ook bij het leveren van kracht tijdens het schakelen of bij het schakelen op slecht wegdek blijft de ketting strak op de cassette liggen. De derailleurwieltjes zijn iets groter geworden ten opzichte van de vorige generatie wat zorgt voor minder weerstand. Daarnaast zijn ze voorzien van keramische lagers. Dit samen laat de derailleur extra soepel werken. Om het plaatje helemaal compleet te maken is de kooi van carbon gemaakt en maakt Sram gebruik van titanium boutjes wat het gewicht van deze derailleur nog verder omlaag brengt.
De voorderailleur van de nieuwe Sram Red AXS E1 groepset is wat nauwer dan de vorige generatie en ‘trimt’ de ketting automatisch. Dat houdt in dat de voorderailleur zichzelf automatisch bijstelt tijdens het schakelen om het aanlopen van de ketting te voorkomen. Mede hierdoor is de kans ook een stuk kleiner dat de ketting van het voorblad afvalt. Bij de vorige generatie wilde de ketting nog weleens tussen de kettingbladen schieten of vloog de ketting over het buitenblad. Dat probleem is nu dus verholpen wat de voorderailleur een stuk betrouwbaarder maakt.

Betrouwbare remkracht
De remklauwen hebben ook een upgrade gekregen ten opzichte van de vorige Sram Red groepsets. Ze zijn namelijk nog lichter en stijver gemaakt dan voorheen. En misschien wel de belangrijkste upgrade, de zuigers van de remklauwen staan iets meer naar de buitenkant van de remschijven wat volgens Sram een betere drukverdeling oplevert. Hierdoor is het ook mogelijk om meer ruimte tussen de remblokken en remschijven te creëren wat resulteert in remmen die minder snel aanlopen en daardoor minder geluid maken. Vooral in natte omstandigheden is dit een welkome upgrade omdat opspattend vuil van de weg minder snel tussen de remblokjes blijft hangen.

Breed aanbod aan cassettes
LDe cassettes van de Sram Red AXS E1 groep zijn uit een stuk staal gefreesd waardoor de cassettes een stuk lichter zijn dan cassettes die uit losse kransjes bestaan. De Red cassettes zijn verkrijgbaar in 10-28T, 10-30T, 10-33T en 10-36T. De 10-26T is niet meer verkrijgbaar in deze generatie, wel zijn de 10-30T en 10-36T toegevoegd. Deze cassettes zijn in de reguliere uitvoering zilverkleurig, ze zijn ook verkrijgbaar in de regenboogkleur voor wie wat extra wil opvallen met zijn groepset. Deze regenboogvarianten zijn echter wel wat prijziger dan de reguliere variant.

Strakke ketting
Sram heeft voor deze Red AXS E1 groepset de lichtste ketting die ze tot nu toe hadden, nog lichter gemaakt. Door de Flattop technologie is de ketting smaller, stiller, krachtiger en duurzamer dan normale kettingen. Flattop houdt ook in dat de ketting, zoals de naam al doet vermoeden, een platte bovenkant heeft. Naast de eerder genoemde voordelen maakt dit de ketting een stukje aerodynamischer. Door de HollowPin constructie, wat inhoudt dat de pinnetjes in de ketting hol zijn van binnen, is de ketting sterker en lichter dan een ketting met solide pinnetjes. Mede daardoor weegt de nieuwe Sram Red AXS E1 ketting slechts 249 gram en daarmee 13 gram lichter dan zijn voorganger. Ook de ketting is net als de cassette standaard zilverkleurig met de optie voor een regenboogkleurige ketting. Ook deze is net als bij de cassette net iets prijziger dan de reguliere zilverkleurige versie. De nieuwe Sram Red AXS E1 ketting is verkrijgbaar met 114 en 126 schakels en is geschikt voor zowel 12- als 13-speed.

Navigeren kun je leren
De nieuwe Sram Red AXS E1 wordt standaard geleverd met de Hammerhead Karoo. Het alternatieve navigatiesysteem van Sram voor Garmin en Wahoo wat volgens Sram het beste werkt met hun groepsets. Zo kun je de Karoo verbinden met de bonusknoppen op de Red AXS E1 shifters of de eventueel aangebrachte blips. In de AXS app is het vervolgens eenvoudig om de functie die je wilt in te stellen voor je Hammerhead. Bijvoorbeeld verder klikken naar de volgende pagina wanneer je op de rechter bonusknop duwt, of het teruggaan naar de vorige pagina wanneer je op de linker bonusknop drukt.
De Hammerhead Karoo heeft een touchscreen van 3.2 inch en weegt 115 gram. Daarnaast heeft de Hammerhead Karoo een vijftal knoppen waarmee de fietscomputer bediend kan worden zonder het touchscreen nodig te hebben. De zwakke plek van de vorige generatie Hammerheads, de batterijduur, is flink verbeterd. Zo heeft de nieuwste Karoo een batterijduur van zo’n 15 uur zonder het gebruik van batterijbesparingsmodus en kun je zorgeloos je lange ritten afwerken. Ten opzichte van Garmin werkt Hammerhead beter met Sram groepsets. Hammerhead valt sinds kort namelijk onder Sram waardoor Sram de fietsnavigatie helemaal kan optimaliseren voor Sram groepsets. Het sluit allemaal net wat fijner op elkaar aan en de data is na de ritten beter af te lezen in de bijbehorende app.
Conclusie
We kunnen wel concluderen dat Sram zichzelf weer heeft weten te overtreffen en ook de nieuwe groep weer een beetje beter heeft weten te maken. Zoals we zijn gewend is Sram Red echt een high-end groepset voor wielrenners die enkel met materiaal uit het topsegment willen fietsen. We kunnen wel stellen dat Sram Red AXS E1 naast de Dura-Ace groep van Shimano staat en misschien zelfs een klein beetje daarboven. Als je kijkt naar het aantal functies die deze groepset meebrengt, heeft Shimano genoeg werk aan de winkel voor in de toekomst.
Kom testen bij Rullens Fietsen
Ben je nieuwsgierig naar de nieuwe Sram Red AXS E1 groepset? Of wil je deze zo snel mogelijk op je fiets monteren? Bestel hem eenvoudig online of kom langs bij Rullens Fietsen in Wouw voor deskundig advies op maat!