• Voor 17:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden Voor 17:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden
  • Boven de 50 euro, gratis verzending Boven de 50 euro, gratis verzending
27 april tweedehands fietsenmarkt

Sram AXS Road

De AXS technologie is veilig en betrouwbaar in gebruik en heeft een strakke look die past bij de moderne racefietsen. eTap AXS draadloze schakellogica is eenvoudig en logisch te bedienen: één knop om lichter te gaan, één om zwaarder te gaan en tegelijk om van voorblad te wisselen.

X-Range

De racefietsen van vandaag zijn sneller en veelzijdiger. Rijders willen een fiets met een breed versnellingsspectrum dat past bij hun uiteenlopende fietsactiviteiten. Maar het bereik is slechts de helft van de vergelijking; ze willen ook een aandrijving die voor elke situatie de juiste versnelling biedt. De 12 versnellingen bieden een groter bereik en kleinere sprongen, zodat je altijd in de juiste versnelling zit, of je nu een muur beklimt of een sprint trekt naar het plaatsnaambord. Bovendien heeft SRAM eTap AXS meerdere versnellingsopties om je fiets aan je specifieke behoeften aan te passen.

Sram heeft voor de Etap AXS groepen de X-Range versnellingen ontwikkeld, een groter bereik en kleinere sprongen door naar een 12-speed cassette te gaan. Maar ook door een deel van het versnellingsbereik aan de voorkant van de aandrijving naar de achterkant te verplaatsen. Er zijn kleinere kettingbladen gebruikt met een consistente 13 tanden verschil, terwijl de cassettes een 10T-begin hebben gekregen voor een groter bereik (tot 10-36, of 360%!). Dat betekent dat je langer op hetzelfde kettingblad kan blijven, waardoor je minder hoeft te schakelen aan de voorkant, die van nature minder efficiënt zijn dan schakelen aan de achterkant. En wanneer je aan de voorkant schakelt, is de kleinere sprong vloeiender en kun je de juiste cadans bereiken met minder terug of op te schakelen achteraan. Minder en snellere schakelingen vooraan maken het je gemakkelijker om de juiste versnelling te vinden, en dat is een duidelijk prestatievoordeel ten opzichte van traditionele aandrijvingen. Door de X-Range cassettes te starten met een 10T tandwiel, zijn de tandwielen en kettingbladen kleiner, waardoor we het totale gewicht lager is.

Het grote bereik van de cassette en de kleinere voorbladen zorgen dat je naar meer heuvels kunt waar je vroeger niet kon rijden. Zelfs een sterke rijder die de hele dag wil rijden, zal aan het eind van de dag moe worden. Door die lage versnellingen kun je de heuvels soepeler nemen en is het veel makkelijker om een lange tocht te rijden. Meer bereik, kleinere sprongen en soepeler schakelen. Wat is er niet om van te houden? Met X-Range is het nog nooit zo eenvoudig geweest om alles te krijgen wat je altijd al in een aandrijving hebt gewild. De X-Range wordt zowel bij Sram Red, Force and Rival gebruikt.

Orbit

Het verminderen van een springende ketting is een cruciale behoefte voor de hedendaagse rijders die zich vaak buiten geasfalteerde wegen begeven. SRAM's Orbit™ technologie, gebruikt in SRAM RED en Force eTap AXS achterderailleurs, beperkt het stuiteren van de ketting door de neerwaartse beweging van de ketting te controleren bij het rijden over hobbels.

Orbit bestaat uit een siliconen vloeistofdemper met een eenrichtingsventiel dat de rotatie van de achterderailleurkooi naar voren controleert. Dit voorkomt dat het onderste derailleurwieltje naar voren beweegt wanneer hobbels in de weg klappen veroorzaken die de ketting naar beneden trekken. De gedempte beweging van de kooi houdt de aandrijving stil en strak en helpt voorkomen dat de ketting van het kettingblad af springt.

Het mooie van de lichtgewicht Orbit vloeistofdemper is dat hij snelheidsgevoelig is - dat wil zeggen, hoe harder de hobbel, hoe meer weerstand hij biedt om de ketting onder controle te houden. Dus als de derailleurkooi langzaam naar voren word geduwd - zoals bij het terugschakelen naar een lichtere versnelling - biedt de demper zo weinig weerstand dat het lijkt alsof de demper er niet zit. Hierdoor profiteert u van de voordelen van een mechanische frictiekoppeling wanneer u die nodig hebt, zonder de overmatige kettingspanning die deze koppelingstypen bieden wanneer u die niet nodig hebt. Het is het beste van twee werelden. En het is een onderhoudsvrij ontwerp, zodat je minder tijd kwijt bent met sleutelen en meer tijd overhoudt om te rijden. Sram Rival heeft geen olie gedempte derailleur maar dit gebeurd met een veer

Flattop

Wat als je bereik zou kunnen toevoegen aan je aandrijflijn en tegelijkertijd het versnellingsverloop zou kunnen afvlakken met kleinere verschillen in het aantal tanden tussen aangrenzende versnellingen? En wat als je dat zou kunnen bereiken zonder verlies van aandrijflijn efficiëntie of het vaker moeten vervangen van je ketting? Het unieke Flattop kettingschakelontwerp is een sleutelelement dat al deze verbeteringen mogelijk maakt.

Om een groter versnellingsbereik te krijgen met kleinere schakelstappen, moet de ketting smaller worden. Met Flattop is er materiaal toegevoegd aan de platte kant van de kettingplaten om elke schakel te versterken. De behandeling van het oppervlak met hard chroom van de pennen, binnenste platen en rollen verlengt ook de levensduur van de ketting en zorgt ervoor dat hij ook op de lange termijn precies blijft schakelen. Bovendien zijn Flattop-kettingen voorzien van slijtvaste rollen met een grote diameter die bijdragen aan dezelfde efficiëntie van de aandrijving als de 11-speed aandrijvingen. Al deze technologieën samen maken het mogelijk een smallere 12-speed ketting te ontwikkelen die 36% langer meegaat dan onze 11-speed kettingen.

Met het Flattop kettingontwerp is het alsof je je taart hebt en er ook van eet... behalve dat deze taart je daadwerkelijk helpt om sneller op de fiets te zijn... en je hoeft niet zo vaak taart te kopen... Er is misschien een betere metafoor om het uit te leggen, maar we houden van taart, dus we houden het hierbij.

eTap

Toen SRAM in 2015 de originele RED eTap lanceerde, was een van de meest sensationele kenmerken dat hij draadloos was. Nu is eTap draadloos naar een hoger niveau getild met AXS. AXS is SRAM's fietscomponentenintegratiesysteem dat elektronische fietscomponenten en software met elkaar verbindt.

Een van de hoogtepunten van AXS is de mogelijkheid om de schakelinstellingen te personaliseren. Als u de Enhanced Shift Mode inschakelt, heeft u toegang tot twee schakelinstellingen. Sequentieel schakelen activeert de volgende beschikbare versnelling met behulp van de toegewezen upshift- en downshift-knoppen. Automatische activering van de voorderailleur houdt je versnellingsverhouding en trapfrequentie constant. Je kunt nog steeds handmatig naar de voorste versnelling schakelen als dat nodig is. Na 6 jaar Sram etap AXS brengt Sram deze betrouwbare technologie naar de betaalbare middenklasse van de gravelfietsen en de racefietsen

Control

Met AXS kun je je AXS-onderdelen verbinden met een mobiele app, waar je aangepaste acties kunt toewijzen aan je bedieningselementen. Alles spreekt dezelfde taal, en je kunt zelfs onderdelen voor racefietsen en mountainbikes combineren om de mix fiets van je dromen te bouwen. Bij Sram Force and Sram Red kunnen extra draadloze blip shifters gekoppeld worden die bijvoorbeeld als sprint shifters of tijdrit shifters kunnen dienen. Dit is niet mogelijk bij Sram Rival.

PERSONALISEREN

Draadloze besturing opent de deur naar nieuwe niveaus van maatwerk. Met AXS kun je het gedrag van je onderdelen afstemmen op je rijstijl en voorkeuren. Schakel verbeterde schakelmodi in, of wijs schakelacties opnieuw toe.

SRAM's benadering van ontwerpen is altijd gericht op het vereenvoudigen van het ingewikkelde. Dus hoewel AXS veel nieuwe opties en mogelijkheden biedt voor de manier waarop je een fiets kunt bouwen en berijden, waren we vastbesloten om alleen functies toe te voegen die echt van betekenis zijn voor de rijder. Het is geen techniek om de techniek. En, je hebt niet eens een smartphone of de AXS app nodig om van veel van de functies en voordelen te genieten. Je kunt het schakelgedrag ook direct via de componenten zelf veranderen.

Meten

Met de AXP Mobile App en AXS Web kunt u de prestaties en de staat van gereedheid van uw fiets controleren. Het is een gemakkelijke manier om het batterijniveau in de gaten te houden - inclusief de CR2032-batterijen in de eTap-schakelhendels - en de AXS-componentenfirmware up-to-date te houden. AXS Web analyseert uw ritbestanden met betrekking tot schakelen, versnellingsgebruik, vermogenszones en bandenspanning, zodat u snel en eenvoudig meer te weten kunt komen over hoe uw fiets voor u werkt en aanpassingen kunt overwegen.