• Voor 17:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden Voor 17:00 uur besteld, dezelfde dag verzonden
  • Boven de 50 euro, gratis verzending Boven de 50 euro, gratis verzending
27 april tweedehands fietsenmarkt

Help! Welke elektrische fiets past bij mij?


Welke elektrische fiets heb ik nodig? Dat is een vraag die je jezelf hoogstwaarschijnlijk stelt als je hebt besloten een e-bike te kopen. Wanneer je deze keuze hebt gemaakt, kun je namelijk verdwaald raken in de wereld vol verschillende merken en fietstypes. Hierdoor kan het moeilijk zijn om te ontdekken welke elektrische fiets je precies zoekt en waar je op moet letten. Rullens Fietsen krijgt deze vragen met enige regelmaat. Met onze blogpost vind jij zeker de perfecte e-bike voor jou!

Welk elektrische fiets past bij mij en waar moet ik beginnen in mijn zoektocht?

De meeste fietsenwinkels verkopen diverse merken fietsen, zoals een e-bike van Koga, Giant en Gazelle. De reden daarvoor is dat ieder merk wel zijn sterke punten heeft. Ook de doelgroep van een fietsmerk kan verschillend zijn.

De belangrijkste vraag die je jezelf daarom eerst moet stellen is: “Waar, hoe en wanneer ga ik de elektrische fiets het meest gebruiken?”. Het is namelijk wel een verschil of je de e-bike met enige regelmaat meeneemt naar de Franse Alpen voor lekkere tochten, of de e-bike alleen gebruikt voor woon-werkverkeer in de omgeving. We komen er later op terug waarom dit verschillend is.

De houding op de e-bike

Daarnaast moet je ook nagaan of je liever een actieve houding aanneemt op de fiets of een rechte zitpositie prefereert. Sommige mensen weten dit al direct, maar het loont om toch eens verschillende fietsen met verscheidene zithoudingen te proberen. Alleen dan weet je het echt zeker.

Het budget dat je hebt voor een fiets

Budget is zeker niet onbelangrijk. Een e-bike koop je doorgaans niet voor een jaar en de kans dat je de auto wat vaker laat staan, is groot. Dergelijke keuzes moeten meewegen in je budgetkeuze. Let ook op de mate van luxe. Zijn er opties die voor jou echt een toevoeging zijn? Vind je bepaalde opties de meerprijs waard? Wanneer je eenmaal op zoek gaat naar een e-bike zijn dit zeker vragen die je jezelf moet stellen.

Welke accupositie vind jij op de elektrische fiets prettig?

Vandaag de dag is er een behoorlijk aanbod aan e-bikes. Een aantal jaar geleden zaten de accu’s van e-bikes, zoals de Koga e-bike, Giant e-bike en Gazelle e-bike, in veel gevallen onder de bagagedrager verwerkt. Als je nu naar de e-bikes kijkt, zijn steeds meer accu’s in de frames weggewerkt. Zoals alles hebben de accuposities voor- en nadelen.

De accu onder de bagagedrager

Nog steeds zie je fietsen waarbij de accu onder de bagagedrager is verwerkt. Het voordeel hiervan is dat je bijna niet ziet dat het om een e-bike gaat wanneer hier fietstassen aan worden gemaakt. De accu verdwijnt immers uit zicht. Ook het frame van de fiets blijft slank, waardoor de frames met lage instap een echt lage en ruime instap houden. Dat stapt makkelijker op- en af.

Het nadeel van een accu achterop is dat het gewicht ervan zich achterop de fiets bevindt. Niet zo erg als je geen bagage hebt. Echter, wanneer je een fietstas vol boodschappen hebt, kun je je voorstellen dat de fiets wat zenuwachtiger stuurt door het weinige gewicht aan de voorkant.

De accu in het frame

De fietsen waarbij de accu in het frame verwerkt zit zijn vaak al wat luxer. De accu’s in deze fietsen zijn vaak wat groter. Ze beginnen vaak bij de 400 Wh of 500 Wh en soms gaat het door tot meer dan 800Wh!

Het grote voordeel van de accu in het frame is de gewichtsverdeling. Het gewicht van zowel de accu als de motor bevindt zich tussen de wielen en dat maakt de fiets erg stabiel. Het nadeel is dat de instap van de fiets wat kleiner wordt, omdat de accu die ruimte in beslag neemt. Gelukkig worden zelfs de frameaccu’s steeds slanker en compacter.

Welke motor heeft mijn elektrische fiets nodig?

Een aantal jaren geleden zag je voornamelijk de voorwiel- en achterwielmotor. Ze zijn nog steeds verkrijgbaar, ware het niet dat dit zeer beperkt is. Vandaag de dag zie je de voorwielmotor voornamelijk bij de wat lagere prijsklasse fietsen. Een voorwielmotor werkt relatief eenvoudig en het kost een stuk minder dan een middenmotor. Op deze manier kunnen er e-bikes voor een lagere prijsklasse worden aangeboden.

De voorwielmotor

Waarom zie je de voorwielmotor dan minder op de elektrische fiets en welke voor- en nadelen brengt de motor mee? Allereerst is een groot nadeel van de voorwielmotor dat het gewicht ervan zich in het sturende wiel bevindt. Dat betekent dat je extra voorzichtig moet zijn in de bochten. Daarnaast kent een voorwielmotor weinig nuance. Waar een middenmotor verschillende sensoren kan bevatten, meet een voorwielmotor enkel de pedaaldruk. Zodra je wat druk op het pedaal zet, gaat de motor aan. Oppassen dus met wegrijden. Gelukkig staan de technieken niet stil en is ook de voorwielmotor verbeterd. Voor ritjes naar school kan het daarom nog steeds een prima keuze zijn.

Voorwielmotor:

  • Compact
  • Stil
  • Relatief goedkoop
  • Gewicht in sturend wiel
  • Weinig nuance i.v.m. weinig sensoren
  • Minder keuze in fietsen t.o.v. middenmotor

De achterwielmotor

De achterwielmotor komt grotendeels op hetzelfde neer als de voorwielmotor. De positie van de motor is wel wat gunstiger, omdat je meer geduwd wordt in plaats van getrokken en de motor niet in het sturende wiel zit. De motor zit namelijk op de plek die moet worden aangedreven. Dat betekent dus dat het erg efficiënt is. Om deze reden wordt de achterwielmotor nog steeds toegepast. Je ziet de achterwielmotor bijvoorbeeld ook terugkomen in het Speedpedelec-merk “Stromer”. Vroeger kon de achterwielmotor enkel worden gecombineerd met een derailleurversnelling. Hoewel dit lekker licht trapt en schakelt, zien veel mensen op tegen de “open ketting”. Toch zijn ook die technieken verbeterd en zien we ook daar veranderingen.

Achterwielmotor:

  • Gunstigere positie t.o.v. voorwielmotor
  • Efficiënte aandrijving
  • Vaak gecombineerd met derailleurversnelling
  • Weinig nuance i.v.m. weinig sensoren
  • Komt weinig meer voor op stadsfietsen

De middenmotor

De middenmotor is toch wel de bekendste van allemaal en komt het meeste voor op welke elektrische fiets dan ook. Dat is niet zonder reden. Een motor weegt al snel een paar kilo en doordat de middenmotor zich bij de trapas bevindt, is de positie ervan ideaal voor de gewichtsverdeling. Het gewicht zit immers tussen de wielen. Daarnaast hebben middenmotoren verschillende sensoren. Denk hierbij aan een rotatiesensor, krachtsensor en sommige hebben zelfs een hellingshoeksensor. Het voordeel van al deze sensoren is, dat het zorgt dat de motor meer rekening houdt met wat er gebeurt. De motor gaat niet ineens vol “aan” wanneer je wat druk op de pedalen zet. Het geeft een veel natuurlijk fietsgevoel dan met een voor of achterwielmotor.

Nadelen van de middenmotor

Uiteraard kent de middenmotor wat nadelen. Een middenmotor zit complexer in elkaar. Daardoor heeft de motor meer onderhoud nodig dan een voor- of achterwielmotor. Denk hierbij aan tandwielen, ketting et cetera. Uiteraard kunnen sensoren defect raken. In een middenmotor zit een tandwieloverbrenging waarin wat kracht verloren gaat. Een 30Nm achterwielmotor kan daarom krachtiger aanvoelen dan een middenmotor van 40Nm. Wanneer er heuvels of bergen beklommen moeten worden, is de koppel van een middenmotor wel een groot voordeel en zul je gemakkelijker boven komen.

Lang was een ander nadeel van de middenmotor het geluid dat deze maakte. Het zoemende geluid stoorde veel mensen. Gelukkig is ook dit zeer verbeterd en zijn er middenmotors die je nagenoeg niet hoort. Vaak is het wel zo dat hoe meer koppel de motor heeft, hoe meer kans op zoemende geluiden. Let hierbij dus op bij het maken van een proefrit. Ten opzichte van een voor- en achterwielmotor is een middenmotor duurder. Ga dus wederom goed na, waar je de fiets voornamelijk gaat gebruiken en wat je belangrijk vindt.

Middenmotor:

  • Optimale gewichtsverdeling
  • Verkrijgbaar in verschillende kwaliteiten
  • Natuurlijker fietsgevoel
  • Te vinden op de meeste e-bikes vandaag de dag
  • Duurste optie
  • Meer onderhoud en storingsgevoeliger

Welke motorkracht heb ik op mijn elektrische fiets nodig?

Om wat verder in te gaan op de middenmotor, moeten we het ook hebben over de kracht of de koppel van een middenmotor. Deze wordt altijd aangegeven in newtonmeter (Nm). Bij een instapmodel Koga e-bike, Gazelle e-bike, Giant e-bike of andere e-bikes met een middenmotor begint deze vaak bij de 40Nm. De meest voorkomende middenmotor op stadfietsen was altijd 50Nm, maar de technieken gaan vooruit en de vraag naar sterkere motoren neemt toe. Daarom zie je ook steeds meer e-fietsen met middenmotoren die tussen de 65Nm en 90Nm aan koppel hebben.

Bedenk waar jij jouw e-fiets voor gaat gebruiken

Nu is het wederom van belang om na te gaan wat voor jou persoonlijk van belang is. Doorgaans heb je voor woon-werkverkeer in deze omgeving echt geen 75Nm aan koppel nodig, maar het kan zijn dat dit om medische redenen wel gewenst is. Hoe meer koppel een motor heeft, hoe meer de motor je namelijk kan meehelpen. Dit is het beste te vergelijken met de pk’s van een auto.
Wanneer het heel hard waait, of wanneer je omhoog moet fietsen, zal een middenmotor van 75Nm je veel beter op snelheid kunnen houden dan een middenmotor van 50Nm. Uiteraard hangt aan een motor van 75Nm een ander prijskaartje dan aan een middenmotor van 50Nm. Wanneer je twijfelt over welke motor je op jouw elektrische fiets nodig hebt, is het goed om verschillende middenmotoren te proberen.

Type versnellingen

De wereld van de versnellingen is voor sommige mensen te groot. Daarom leggen we de meest voorkomende versnellingen hieronder wat verder uit.

Derailleurversnelling

De derailleurversnelling kom je voornamelijk tegen op hybride e-bikes. Deze fietsen zijn gericht op uitgebreide fietstochten al dan niet met heuvels of bergen. Het grote voordeel van een derailleurversnelling is dat deze laag in gewicht is, licht schakelt, meer versnellingen kan bieden en dat je kunt blijven doortrappen wanneer je schakelt. Zo heb je weinig tot geen snelheidsverlies. Een dergelijke versnelling is echter minder aan te raden aan de forens die ook in de winter door de pekel naar het werk fietst en weinig tot geen onderhoud aan de ketting en tandwielen wil spenderen. Het is namelijk een “open systeem”. Hoewel de kettingen en tandwielen goed zijn beschermd met een laagje kettingvet, is de derailleurversnelling niet geheel onderhoudsarm en dien je er wel regelmatig naar om te kijken.

Naafversnelling

Op welke elektrische fiets je de naafversnelling vooral ziet? De stadsfiets! Ook steeds meer toerfietsen maken gebruik van naafversnelling, vanwege de technieken die hierin steeds weer verbeteren.

Een naafversnelling is relatief goedkoop en vriendelijk in onderhoud. De kettingkast kan volledig dicht zijn bij een naafversnelling en het systeem kan worden gecombineerd met zogeheten riemaandrijving. Hier komen we later nog op terug.

Shimano- en Enviolo-naven

Waar we voorheen voornamelijk de Shimano Nexus 3- en 7-naafversnelling zagen, is dat nu wel anders. Shimano heeft de kwalitatief wat hogere Nexus 8-naafversnelling en de Nexus 5-versnellingsnaaf. Deze laatste is speciaal voor e-bikes ontwikkeld en kan meer kracht hebben. Ook zijn de versnellingen efficiënter voor e-bikes. Naast Shimano kom je ook de Enviolo-naaf tegenkomen. Deze versnellingsnaaf is volledig traploos en heeft geen vaste versnellingen.

Voor- en nadelen van naafversnellingen

Het voordeel van naafversnellingen is het gemak in gebruik en de onderhoudsvriendelijkheid. Het nadeel is dat deze wel behoorlijk zwaar zijn en dat je steeds even moet stoppen met trappen wanneer je schakelt, omdat de naaf anders veel te snel slijt of zelfs kapot kan worden getrapt. Dit laatste nadeel is steeds minder van toepassing, aangezien er met de Enviolo naaf wel rustig kan worden doorgetrapt.

Uiteraard zijn er nog vele andere type naafversnellingen, maar die komen wat minder voor op de stadse-bikes. Denk hierbij dan vooral aan luxe speedpedelecs of extreem luxe fietsen.

Automatisch schakelen; op welke elektrische fiets kan dat?

Eigenlijk valt de automaat onder de naafversnellingen, maar is wel een klasse apart. Enviolo heeft een volledig automatisch versnellingssysteem, op basis van naafversnellingen, die automatisch voor je schakelt. Zelf hoef je niets anders te doen dan alleen vooraf je gewenste trapfrequentie in te stellen. Aan het systeem hangt uiteraard wel weer een wat hoger prijskaartje.

De versnellingen op een rijtje

Derailleurversnelling:

  • Licht in gewicht
  • Schakelt soepel en snel
  • Doortrappen tijdens schakelen
  • Meer versnellingen
  • Uitstekend geschikt voor in de bergen
  • Vergt meer onderhoud
  • Niet iedereen vind deze manier van schakelen even makkelijk

Naafversnelling:

  • Onderhoudsvriendelijk
  • Kan gecombineerd worden met dichte kettingkast of riem
  • Eenvoudig in gebruik
  • Relatief zwaar
  • Stoppen met trappen wanneer je schakelt

Welke riem of ketting heeft mijn elektrische fiets nodig?

Steeds meer fabrikanten plaatsen, in plaats van een traditionele fietsketting, een riem ofwel beltdrive op de fiets. Wat zijn de voordelen hiervan, waarom zijn er ook nog kettingen en welke keuze is het best voor de elektrische fiets die jij wilt kopen? Allereerst ziet een riemaandrijving er strakker uit dan een dichte kettingkast met ketting. Voor sommige mensen al reden genoeg om te kiezen voor dit systeem, maar uiteraard zijn er veel meer voordelen.

Meer voordelen van de riem

Een riemaandrijving is lichter dan een fietsketting en geeft minder weerstand. Hierdoor fiets je lichter en stiller dan met een gewone fietsketting. Daarnaast kan een riem onder alle omstandigheden gebruikt worden. Of het nu regent of ijzig is en de weg vol pekel ligt, een riem gaat niet roesten dus je fietst zonder problemen overal doorgeen. En is de riem echt vuil? Dan spoel je deze gerust af met wat water. Hoe makkelijk wil je het hebben? Daarnaast rekt een fietsketting veel meer dan een riem waardoor een fietsketting sneller aan vervanging toe is. Een riem gaat tot wel 20.000 kilometer mee! Tegen de tijd dat een riem vervangen moet worden, is een fietsketting al drie tot vier keer aan de beurt geweest. Ontzettend duurzaam dus.

Een riem is wel een luxe optie dus houd er rekening mee dat dit wel duurder is dan een fiets met een fietsketting.

Conclusie van de zoektocht naar een e-bike

Een veelgestelde vraag aan ons is: welke elektrische fiets is de beste? Het antwoord hierop is: die bestaat niet. Wel bestaat er de beste fiets voor jou. Een fiets is heel persoonlijk. Ieder lichaam is anders en daarmee ook de verhoudingen. Daarnaast is het maar net wat je gewend bent, waar je de Koga e-bike, Giant e-bike of Gazelle e-bike voor gaat gebruiken en hoeveel geld je er aan wilt spenderen. Zet dus alles goed op rij voor je gaat testen om zo al wat te kunnen filteren. Uiteraard staan onze verkopers voor je klaar om je te helpen met de zoektocht naar jouw perfecte e-bike!

Help! Welke elektrische fiets past bij mij?


Welke elektrische fiets heb ik nodig? Dat is een vraag die je jezelf hoogstwaarschijnlijk stelt als je hebt besloten een e-bike te kopen. Wanneer je deze keuze hebt gemaakt, kun je namelijk verdwaald raken in de wereld vol verschillende merken en fietstypes. Hierdoor kan het moeilijk zijn om te ontdekken welke elektrische fiets je precies zoekt en waar je op moet letten. Rullens Fietsen krijgt deze vragen met enige regelmaat. Met onze blogpost vind jij zeker de perfecte e-bike voor jou!

Welk elektrische fiets past bij mij en waar moet ik beginnen in mijn zoektocht?

De meeste fietsenwinkels verkopen diverse merken fietsen, zoals een e-bike van Koga, Giant en Gazelle. De reden daarvoor is dat ieder merk wel zijn sterke punten heeft. Ook de doelgroep van een fietsmerk kan verschillend zijn.

De belangrijkste vraag die je jezelf daarom eerst moet stellen is: “Waar, hoe en wanneer ga ik de elektrische fiets het meest gebruiken?”. Het is namelijk wel een verschil of je de e-bike met enige regelmaat meeneemt naar de Franse Alpen voor lekkere tochten, of de e-bike alleen gebruikt voor woon-werkverkeer in de omgeving. We komen er later op terug waarom dit verschillend is.

De houding op de e-bike

Daarnaast moet je ook nagaan of je liever een actieve houding aanneemt op de fiets of een rechte zitpositie prefereert. Sommige mensen weten dit al direct, maar het loont om toch eens verschillende fietsen met verscheidene zithoudingen te proberen. Alleen dan weet je het echt zeker.

Het budget dat je hebt voor een fiets

Budget is zeker niet onbelangrijk. Een e-bike koop je doorgaans niet voor een jaar en de kans dat je de auto wat vaker laat staan, is groot. Dergelijke keuzes moeten meewegen in je budgetkeuze. Let ook op de mate van luxe. Zijn er opties die voor jou echt een toevoeging zijn? Vind je bepaalde opties de meerprijs waard? Wanneer je eenmaal op zoek gaat naar een e-bike zijn dit zeker vragen die je jezelf moet stellen.

Welke accupositie vind jij op de elektrische fiets prettig?

Vandaag de dag is er een behoorlijk aanbod aan e-bikes. Een aantal jaar geleden zaten de accu’s van e-bikes, zoals de Koga e-bike, Giant e-bike en Gazelle e-bike, in veel gevallen onder de bagagedrager verwerkt. Als je nu naar de e-bikes kijkt, zijn steeds meer accu’s in de frames weggewerkt. Zoals alles hebben de accuposities voor- en nadelen.

De accu onder de bagagedrager

Nog steeds zie je fietsen waarbij de accu onder de bagagedrager is verwerkt. Het voordeel hiervan is dat je bijna niet ziet dat het om een e-bike gaat wanneer hier fietstassen aan worden gemaakt. De accu verdwijnt immers uit zicht. Ook het frame van de fiets blijft slank, waardoor de frames met lage instap een echt lage en ruime instap houden. Dat stapt makkelijker op- en af.

Het nadeel van een accu achterop is dat het gewicht ervan zich achterop de fiets bevindt. Niet zo erg als je geen bagage hebt. Echter, wanneer je een fietstas vol boodschappen hebt, kun je je voorstellen dat de fiets wat zenuwachtiger stuurt door het weinige gewicht aan de voorkant.

De accu in het frame

De fietsen waarbij de accu in het frame verwerkt zit zijn vaak al wat luxer. De accu’s in deze fietsen zijn vaak wat groter. Ze beginnen vaak bij de 400 Wh of 500 Wh en soms gaat het door tot meer dan 800Wh!

Het grote voordeel van de accu in het frame is de gewichtsverdeling. Het gewicht van zowel de accu als de motor bevindt zich tussen de wielen en dat maakt de fiets erg stabiel. Het nadeel is dat de instap van de fiets wat kleiner wordt, omdat de accu die ruimte in beslag neemt. Gelukkig worden zelfs de frameaccu’s steeds slanker en compacter.

Welke motor heeft mijn elektrische fiets nodig?

Een aantal jaren geleden zag je voornamelijk de voorwiel- en achterwielmotor. Ze zijn nog steeds verkrijgbaar, ware het niet dat dit zeer beperkt is. Vandaag de dag zie je de voorwielmotor voornamelijk bij de wat lagere prijsklasse fietsen. Een voorwielmotor werkt relatief eenvoudig en het kost een stuk minder dan een middenmotor. Op deze manier kunnen er e-bikes voor een lagere prijsklasse worden aangeboden.

De voorwielmotor

Waarom zie je de voorwielmotor dan minder op de elektrische fiets en welke voor- en nadelen brengt de motor mee? Allereerst is een groot nadeel van de voorwielmotor dat het gewicht ervan zich in het sturende wiel bevindt. Dat betekent dat je extra voorzichtig moet zijn in de bochten. Daarnaast kent een voorwielmotor weinig nuance. Waar een middenmotor verschillende sensoren kan bevatten, meet een voorwielmotor enkel de pedaaldruk. Zodra je wat druk op het pedaal zet, gaat de motor aan. Oppassen dus met wegrijden. Gelukkig staan de technieken niet stil en is ook de voorwielmotor verbeterd. Voor ritjes naar school kan het daarom nog steeds een prima keuze zijn.

Voorwielmotor:

  • Compact
  • Stil
  • Relatief goedkoop
  • Gewicht in sturend wiel
  • Weinig nuance i.v.m. weinig sensoren
  • Minder keuze in fietsen t.o.v. middenmotor

De achterwielmotor

De achterwielmotor komt grotendeels op hetzelfde neer als de voorwielmotor. De positie van de motor is wel wat gunstiger, omdat je meer geduwd wordt in plaats van getrokken en de motor niet in het sturende wiel zit. De motor zit namelijk op de plek die moet worden aangedreven. Dat betekent dus dat het erg efficiënt is. Om deze reden wordt de achterwielmotor nog steeds toegepast. Je ziet de achterwielmotor bijvoorbeeld ook terugkomen in het Speedpedelec-merk “Stromer”. Vroeger kon de achterwielmotor enkel worden gecombineerd met een derailleurversnelling. Hoewel dit lekker licht trapt en schakelt, zien veel mensen op tegen de “open ketting”. Toch zijn ook die technieken verbeterd en zien we ook daar veranderingen.

Achterwielmotor:

  • Gunstigere positie t.o.v. voorwielmotor
  • Efficiënte aandrijving
  • Vaak gecombineerd met derailleurversnelling
  • Weinig nuance i.v.m. weinig sensoren
  • Komt weinig meer voor op stadsfietsen

De middenmotor

De middenmotor is toch wel de bekendste van allemaal en komt het meeste voor op welke elektrische fiets dan ook. Dat is niet zonder reden. Een motor weegt al snel een paar kilo en doordat de middenmotor zich bij de trapas bevindt, is de positie ervan ideaal voor de gewichtsverdeling. Het gewicht zit immers tussen de wielen. Daarnaast hebben middenmotoren verschillende sensoren. Denk hierbij aan een rotatiesensor, krachtsensor en sommige hebben zelfs een hellingshoeksensor. Het voordeel van al deze sensoren is, dat het zorgt dat de motor meer rekening houdt met wat er gebeurt. De motor gaat niet ineens vol “aan” wanneer je wat druk op de pedalen zet. Het geeft een veel natuurlijk fietsgevoel dan met een voor of achterwielmotor.

Nadelen van de middenmotor

Uiteraard kent de middenmotor wat nadelen. Een middenmotor zit complexer in elkaar. Daardoor heeft de motor meer onderhoud nodig dan een voor- of achterwielmotor. Denk hierbij aan tandwielen, ketting et cetera. Uiteraard kunnen sensoren defect raken. In een middenmotor zit een tandwieloverbrenging waarin wat kracht verloren gaat. Een 30Nm achterwielmotor kan daarom krachtiger aanvoelen dan een middenmotor van 40Nm. Wanneer er heuvels of bergen beklommen moeten worden, is de koppel van een middenmotor wel een groot voordeel en zul je gemakkelijker boven komen.

Lang was een ander nadeel van de middenmotor het geluid dat deze maakte. Het zoemende geluid stoorde veel mensen. Gelukkig is ook dit zeer verbeterd en zijn er middenmotors die je nagenoeg niet hoort. Vaak is het wel zo dat hoe meer koppel de motor heeft, hoe meer kans op zoemende geluiden. Let hierbij dus op bij het maken van een proefrit. Ten opzichte van een voor- en achterwielmotor is een middenmotor duurder. Ga dus wederom goed na, waar je de fiets voornamelijk gaat gebruiken en wat je belangrijk vindt.

Middenmotor:

  • Optimale gewichtsverdeling
  • Verkrijgbaar in verschillende kwaliteiten
  • Natuurlijker fietsgevoel
  • Te vinden op de meeste e-bikes vandaag de dag
  • Duurste optie
  • Meer onderhoud en storingsgevoeliger

Welke motorkracht heb ik op mijn elektrische fiets nodig?

Om wat verder in te gaan op de middenmotor, moeten we het ook hebben over de kracht of de koppel van een middenmotor. Deze wordt altijd aangegeven in newtonmeter (Nm). Bij een instapmodel Koga e-bike, Gazelle e-bike, Giant e-bike of andere e-bikes met een middenmotor begint deze vaak bij de 40Nm. De meest voorkomende middenmotor op stadfietsen was altijd 50Nm, maar de technieken gaan vooruit en de vraag naar sterkere motoren neemt toe. Daarom zie je ook steeds meer e-fietsen met middenmotoren die tussen de 65Nm en 90Nm aan koppel hebben.

Bedenk waar jij jouw e-fiets voor gaat gebruiken

Nu is het wederom van belang om na te gaan wat voor jou persoonlijk van belang is. Doorgaans heb je voor woon-werkverkeer in deze omgeving echt geen 75Nm aan koppel nodig, maar het kan zijn dat dit om medische redenen wel gewenst is. Hoe meer koppel een motor heeft, hoe meer de motor je namelijk kan meehelpen. Dit is het beste te vergelijken met de pk’s van een auto.
Wanneer het heel hard waait, of wanneer je omhoog moet fietsen, zal een middenmotor van 75Nm je veel beter op snelheid kunnen houden dan een middenmotor van 50Nm. Uiteraard hangt aan een motor van 75Nm een ander prijskaartje dan aan een middenmotor van 50Nm. Wanneer je twijfelt over welke motor je op jouw elektrische fiets nodig hebt, is het goed om verschillende middenmotoren te proberen.

Type versnellingen

De wereld van de versnellingen is voor sommige mensen te groot. Daarom leggen we de meest voorkomende versnellingen hieronder wat verder uit.

Derailleurversnelling

De derailleurversnelling kom je voornamelijk tegen op hybride e-bikes. Deze fietsen zijn gericht op uitgebreide fietstochten al dan niet met heuvels of bergen. Het grote voordeel van een derailleurversnelling is dat deze laag in gewicht is, licht schakelt, meer versnellingen kan bieden en dat je kunt blijven doortrappen wanneer je schakelt. Zo heb je weinig tot geen snelheidsverlies. Een dergelijke versnelling is echter minder aan te raden aan de forens die ook in de winter door de pekel naar het werk fietst en weinig tot geen onderhoud aan de ketting en tandwielen wil spenderen. Het is namelijk een “open systeem”. Hoewel de kettingen en tandwielen goed zijn beschermd met een laagje kettingvet, is de derailleurversnelling niet geheel onderhoudsarm en dien je er wel regelmatig naar om te kijken.

Naafversnelling

Op welke elektrische fiets je de naafversnelling vooral ziet? De stadsfiets! Ook steeds meer toerfietsen maken gebruik van naafversnelling, vanwege de technieken die hierin steeds weer verbeteren.

Een naafversnelling is relatief goedkoop en vriendelijk in onderhoud. De kettingkast kan volledig dicht zijn bij een naafversnelling en het systeem kan worden gecombineerd met zogeheten riemaandrijving. Hier komen we later nog op terug.

Shimano- en Enviolo-naven

Waar we voorheen voornamelijk de Shimano Nexus 3- en 7-naafversnelling zagen, is dat nu wel anders. Shimano heeft de kwalitatief wat hogere Nexus 8-naafversnelling en de Nexus 5-versnellingsnaaf. Deze laatste is speciaal voor e-bikes ontwikkeld en kan meer kracht hebben. Ook zijn de versnellingen efficiënter voor e-bikes. Naast Shimano kom je ook de Enviolo-naaf tegenkomen. Deze versnellingsnaaf is volledig traploos en heeft geen vaste versnellingen.

Voor- en nadelen van naafversnellingen

Het voordeel van naafversnellingen is het gemak in gebruik en de onderhoudsvriendelijkheid. Het nadeel is dat deze wel behoorlijk zwaar zijn en dat je steeds even moet stoppen met trappen wanneer je schakelt, omdat de naaf anders veel te snel slijt of zelfs kapot kan worden getrapt. Dit laatste nadeel is steeds minder van toepassing, aangezien er met de Enviolo naaf wel rustig kan worden doorgetrapt.

Uiteraard zijn er nog vele andere type naafversnellingen, maar die komen wat minder voor op de stadse-bikes. Denk hierbij dan vooral aan luxe speedpedelecs of extreem luxe fietsen.

Automatisch schakelen; op welke elektrische fiets kan dat?

Eigenlijk valt de automaat onder de naafversnellingen, maar is wel een klasse apart. Enviolo heeft een volledig automatisch versnellingssysteem, op basis van naafversnellingen, die automatisch voor je schakelt. Zelf hoef je niets anders te doen dan alleen vooraf je gewenste trapfrequentie in te stellen. Aan het systeem hangt uiteraard wel weer een wat hoger prijskaartje.

De versnellingen op een rijtje

Derailleurversnelling:

  • Licht in gewicht
  • Schakelt soepel en snel
  • Doortrappen tijdens schakelen
  • Meer versnellingen
  • Uitstekend geschikt voor in de bergen
  • Vergt meer onderhoud
  • Niet iedereen vind deze manier van schakelen even makkelijk

Naafversnelling:

  • Onderhoudsvriendelijk
  • Kan gecombineerd worden met dichte kettingkast of riem
  • Eenvoudig in gebruik
  • Relatief zwaar
  • Stoppen met trappen wanneer je schakelt

Welke riem of ketting heeft mijn elektrische fiets nodig?

Steeds meer fabrikanten plaatsen, in plaats van een traditionele fietsketting, een riem ofwel beltdrive op de fiets. Wat zijn de voordelen hiervan, waarom zijn er ook nog kettingen en welke keuze is het best voor de elektrische fiets die jij wilt kopen? Allereerst ziet een riemaandrijving er strakker uit dan een dichte kettingkast met ketting. Voor sommige mensen al reden genoeg om te kiezen voor dit systeem, maar uiteraard zijn er veel meer voordelen.

Meer voordelen van de riem

Een riemaandrijving is lichter dan een fietsketting en geeft minder weerstand. Hierdoor fiets je lichter en stiller dan met een gewone fietsketting. Daarnaast kan een riem onder alle omstandigheden gebruikt worden. Of het nu regent of ijzig is en de weg vol pekel ligt, een riem gaat niet roesten dus je fietst zonder problemen overal doorgeen. En is de riem echt vuil? Dan spoel je deze gerust af met wat water. Hoe makkelijk wil je het hebben? Daarnaast rekt een fietsketting veel meer dan een riem waardoor een fietsketting sneller aan vervanging toe is. Een riem gaat tot wel 20.000 kilometer mee! Tegen de tijd dat een riem vervangen moet worden, is een fietsketting al drie tot vier keer aan de beurt geweest. Ontzettend duurzaam dus.

Een riem is wel een luxe optie dus houd er rekening mee dat dit wel duurder is dan een fiets met een fietsketting.

Conclusie van de zoektocht naar een e-bike

Een veelgestelde vraag aan ons is: welke elektrische fiets is de beste? Het antwoord hierop is: die bestaat niet. Wel bestaat er de beste fiets voor jou. Een fiets is heel persoonlijk. Ieder lichaam is anders en daarmee ook de verhoudingen. Daarnaast is het maar net wat je gewend bent, waar je de Koga e-bike, Giant e-bike of Gazelle e-bike voor gaat gebruiken en hoeveel geld je er aan wilt spenderen. Zet dus alles goed op rij voor je gaat testen om zo al wat te kunnen filteren. Uiteraard staan onze verkopers voor je klaar om je te helpen met de zoektocht naar jouw perfecte e-bike!