Ga naar de hoofdinhoud Ga naar de zoekopdracht Ga naar de hoofdnavigatie
  • Voor 16:00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden Voor 16:00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden
  • Boven de 50 euro, gratis verzending Boven de 50 euro, gratis verzending
Naar de startpagina

De Giant XTC advanced, voor allerlei doeleinden

De nieuwe Giant XTC advanced is inzetbaar op alle gebieden. De nieuwe Giant XTC advanced kun je door het wisselen van de wielen gebruiken voor alle terreinen en geschikt maken voor allerlei soorten ritten. Rijd je een wedstrijd of ben je een snelheidsduivel, dan rijd je de Giant XTC advanced met de snelle en grote 29 inch wielen. Wil je maandag lekker ontspannen op ruige trails of neem je de fiets mee op vakantie naar ruige gebieden, dan rijd je de XTC advanced met 27,5+ wielen voor vele controle en comfort. Dit is dus niet zomaar een fiets, éen van de meest veelzijdige race mountainbike’s op de markt die ook geschikt is voor een avontuurtje.

Het frame van de Giant XTC advanced.

Het frame van de Giant XTC advanced is gemaakt van Giant’s eigen advanced grade composite. Giant weeft als enige fietsfabrikant zijn carbon in eigen “carbon matten” dat samen met Giant zijn eigen resin een uniek carbon frame voor de XTC advanced opleverd. Het frame is door zijn slooping design licht en stijf en doorde veruitstekende 27,2 mm zadelpen heeft hij ook voldoende comfort aan boord. Het frame ziet er strak uit door de geïntegreerde trapaslagers, de geïntegreerde zadelpenklem en de geAZïntegreerde rem- en versnellingskabels. De balhoofdbuis is tapered en is met een 1,5 inch lager onder en een 1,1/8 inch lager boven lekker stabiel en stijf. Ook biuj de Giant XTC advanced mogellen word gebruik gemaakt van de Megadrive onderbuis en het powercore bottombracket. Dit is het hart van het frame. Het verbind de voor en achterkant met elkaar op een manier dat deze XTC advanced zeer precies stuurt en voorspelbaar is. Geen flex bij het insturen maar gewoon door de bocht heen knallen. De Powercore bottombracket weerstaat aan al jouw trapkracht en brengt deze door de oversized achterbrug naar het achterwiel.

Boost naven in de Giant XTC advanced.

De Giant XTC advanced is voorzien van de nieuwe boost standaard. Boost staat voor grotere inbouwbreedte van de naven. Het voorwiel is van 100 mm inbouwbreedte naar 110 gegaan en achter hadden we 142 mm en hebben we nu 148 mm inbouwbreedte. De bredere wielen zorgt voor meer stijfheid, de wielen zijn stijver omdat de spaken verder uit elkaar beginnen en je frame krijgt meer clearance (ruimte) om bredere banden te monteren of om vuil goed af te voeren. De bredere wielen zorgt er ook voor dat de cassette beter gepositioneerd zit achter het tandwiel zodat je aandrijflijn beter is uitgelijnd.

De boost naven zorgen er ook voor dat het achterwiel korter in de fiets staat, dit zorgt voor en stijvere achterkant door de korte achterbrug. De Giant XTC advanced is daardoor voor een 29 inch mountainbike lekker wendbaar, zeker als je de korte wielbasis van deze fiets bekijkt

Afmontage van de Giant XTC advanced.

De Giant XTC advanced komt in allerlei afmontage’s van Shimano Deore tot Shimano XT en tot Sram 1×12 Eagle. Voor de rest veel goede Giant onderdelen. Te beginnen met de Giant XC-1 wielset, gewoon goed en lekker sterk uiteraard met een tubeless ready velg en al de Giant XTC advanced modellen worden tubeless afgeleverd. De Giant XTC advanced is uitgerust met aluminium Giant Contact stuur en stuurpen, die in verschillende maten te verkrijgen zijn. Het Giant Contact zadel is voorzien van een foam vulling met een hoge dichtheid om jou de beste ondersteuning te geven.

Tubeless op de Giant XTC advanced.

De Giant XTC advanced word standaard tubeless afgeleverd met de Maxxis Ikon tubeless banden. De tubeless revolutie komt uit de mountainbike wereld waar het nog meer voordeel heeft. In het bos heb je kans om sneller “stootlek” te rijden door onverwachtse wortels en stenen. De oplossing hiervoor was meer druk maar dit ging ten koste van grip en comfort.

Met minder druk heb je op oneffen ondergrond minder weerstand. Dit werd minder gedaan omdat de kans op lek toenam, maar dat is nu ook verleden tijd.

En de grip verbeterd ook aanzienlijk als je tubelees rijd. De binnenband houd de buitenband niet meer tegen om mee te vormen met “het bochten draaien” in het bos. Tevens als de ondergrond nat is heb je meer grip met minder druk en dat kan nu als je tubeless rijd omdat de kans op lek aanzienlijk minder is.

Geometrie van de Giant XTC advanced.

De Giant XTC advanced heeft een korte achtervork wat deze racer lekker wendbaar maakt, ondanks de standaard 70 graden balhoofdbuis om lekker stabiel rechtdoor te hobbelen, heeft deze fiets ook een korte wielbasis. Je kunt goed de druk verdelen op je fiets en de korte stuurpen zorgt voor lekker direct stuurgedrag.

S M L XL
A STAANDE BUIS LENGTE (mm) 390 440 490 535
B STAANDE BUIS HOEK 73,0° 72,5° 72,0° 72,0°
C BOVENBUIS LENGTE (mm) 585 605 625 645
D BALHOOFD LENGTE (mm) 95 95 105 115
E BALHOOFD HOEK 70,0° 70,0° 70,0° 70,0°
F FORK RAKE (mm) 51 51 51 51
G TRAIL (mm) 82 82 82 82
H WIELBASIS (mm) 1074 1088 1102 1122
I LIGGENDE ACHTERVORK LENGTE (mm) 425 425 425 425
J BOTTOM BRACKET DROP (mm) 60 60 60 60
K STACK (mm) 612 612 621 631
L REACH (mm) 398 412 423 440
M STAND OVER HEIGHT (mm) 739 765 797 827
N STUUR BREEDTE (mm) 750 750 750 750
O STUURPEN LENGTE (mm) 60 70 80 90
P CRANKLENGTE (mm) 170 175 175 175
Q WIELMAAT 29″ 29″ 29″ 29″