De Giant XTC advanced, voor allerlei doeleinden
De nieuwe Giant XTC advanced is inzetbaar op alle gebieden. De nieuwe Giant XTC advanced kun je door het wisselen van de wielen gebruiken voor alle terreinen en geschikt maken voor allerlei soorten ritten. Rijd je een wedstrijd of ben je een snelheidsduivel, dan rijd je de Giant XTC advanced met de snelle en grote 29 inch wielen. Wil je maandag lekker ontspannen op ruige trails of neem je de fiets mee op vakantie naar ruige gebieden, dan rijd je de XTC advanced met 27,5+ wielen voor vele controle en comfort. Dit is dus niet zomaar een fiets, éen van de meest veelzijdige race mountainbike’s op de markt die ook geschikt is voor een avontuurtje.
Het frame van de Giant XTC advanced.
Het frame van de Giant XTC advanced is gemaakt van Giant’s eigen
advanced grade composite. Giant weeft als enige fietsfabrikant
zijn carbon in eigen “carbon matten” dat samen met Giant zijn
eigen resin een uniek carbon frame voor de XTC advanced
opleverd. Het frame is door zijn slooping design licht en stijf
en doorde veruitstekende 27,2 mm zadelpen heeft hij ook
voldoende comfort aan boord. Het frame ziet er strak uit door de
geïntegreerde trapaslagers, de geïntegreerde zadelpenklem en de
geAZïntegreerde rem- en versnellingskabels. De balhoofdbuis is
tapered en is met een 1,5 inch lager onder en een 1,1/8 inch
lager boven lekker stabiel en stijf. Ook biuj de Giant XTC
advanced mogellen word gebruik gemaakt van de Megadrive
onderbuis en het powercore bottombracket. Dit is het hart van
het frame. Het verbind de voor en achterkant met elkaar op een
manier dat deze XTC advanced zeer precies stuurt en voorspelbaar
is. Geen flex bij het insturen maar gewoon door de bocht heen
knallen. De Powercore bottombracket weerstaat aan al jouw
trapkracht en brengt deze door de oversized achterbrug naar het
achterwiel.
Boost naven in de Giant XTC advanced.
De Giant XTC advanced is voorzien van de nieuwe boost standaard. Boost staat voor grotere inbouwbreedte van de naven. Het voorwiel is van 100 mm inbouwbreedte naar 110 gegaan en achter hadden we 142 mm en hebben we nu 148 mm inbouwbreedte. De bredere wielen zorgt voor meer stijfheid, de wielen zijn stijver omdat de spaken verder uit elkaar beginnen en je frame krijgt meer clearance (ruimte) om bredere banden te monteren of om vuil goed af te voeren. De bredere wielen zorgt er ook voor dat de cassette beter gepositioneerd zit achter het tandwiel zodat je aandrijflijn beter is uitgelijnd.
De boost naven zorgen er ook voor dat het achterwiel korter in de fiets staat, dit zorgt voor en stijvere achterkant door de korte achterbrug. De Giant XTC advanced is daardoor voor een 29 inch mountainbike lekker wendbaar, zeker als je de korte wielbasis van deze fiets bekijkt
Afmontage van de Giant XTC advanced.
De Giant XTC advanced komt in allerlei afmontage’s van Shimano Deore tot Shimano XT en tot Sram 1×12 Eagle. Voor de rest veel goede Giant onderdelen. Te beginnen met de Giant XC-1 wielset, gewoon goed en lekker sterk uiteraard met een tubeless ready velg en al de Giant XTC advanced modellen worden tubeless afgeleverd. De Giant XTC advanced is uitgerust met aluminium Giant Contact stuur en stuurpen, die in verschillende maten te verkrijgen zijn. Het Giant Contact zadel is voorzien van een foam vulling met een hoge dichtheid om jou de beste ondersteuning te geven.
Tubeless op de Giant XTC advanced.
De Giant XTC advanced word standaard tubeless afgeleverd met de Maxxis Ikon tubeless banden. De tubeless revolutie komt uit de mountainbike wereld waar het nog meer voordeel heeft. In het bos heb je kans om sneller “stootlek” te rijden door onverwachtse wortels en stenen. De oplossing hiervoor was meer druk maar dit ging ten koste van grip en comfort.
Met minder druk heb je op oneffen ondergrond minder weerstand. Dit werd minder gedaan omdat de kans op lek toenam, maar dat is nu ook verleden tijd.
En de grip verbeterd ook aanzienlijk als je tubelees rijd. De binnenband houd de buitenband niet meer tegen om mee te vormen met “het bochten draaien” in het bos. Tevens als de ondergrond nat is heb je meer grip met minder druk en dat kan nu als je tubeless rijd omdat de kans op lek aanzienlijk minder is.
Geometrie van de Giant XTC advanced.
De Giant XTC advanced heeft een korte achtervork wat deze racer lekker wendbaar maakt, ondanks de standaard 70 graden balhoofdbuis om lekker stabiel rechtdoor te hobbelen, heeft deze fiets ook een korte wielbasis. Je kunt goed de druk verdelen op je fiets en de korte stuurpen zorgt voor lekker direct stuurgedrag.
S | M | L | XL | ||
A | STAANDE BUIS LENGTE (mm) | 390 | 440 | 490 | 535 |
B | STAANDE BUIS HOEK | 73,0° | 72,5° | 72,0° | 72,0° |
C | BOVENBUIS LENGTE (mm) | 585 | 605 | 625 | 645 |
D | BALHOOFD LENGTE (mm) | 95 | 95 | 105 | 115 |
E | BALHOOFD HOEK | 70,0° | 70,0° | 70,0° | 70,0° |
F | FORK RAKE (mm) | 51 | 51 | 51 | 51 |
G | TRAIL (mm) | 82 | 82 | 82 | 82 |
H | WIELBASIS (mm) | 1074 | 1088 | 1102 | 1122 |
I | LIGGENDE ACHTERVORK LENGTE (mm) | 425 | 425 | 425 | 425 |
J | BOTTOM BRACKET DROP (mm) | 60 | 60 | 60 | 60 |
K | STACK (mm) | 612 | 612 | 621 | 631 |
L | REACH (mm) | 398 | 412 | 423 | 440 |
M | STAND OVER HEIGHT (mm) | 739 | 765 | 797 | 827 |
N | STUUR BREEDTE (mm) | 750 | 750 | 750 | 750 |
O | STUURPEN LENGTE (mm) | 60 | 70 | 80 | 90 |
P | CRANKLENGTE (mm) | 170 | 175 | 175 | 175 |
Q | WIELMAAT | 29″ | 29″ | 29″ | 29″ |